Hřídelová těsnění
Gufera (simeringy, hřídelová těsnění, hřídelové kroužky) slouží k utěsnění rotujících hřídelí a dalších strojních součástí. Jsou to dotyková těsnění kruhového tvaru s otvorem pro průchod hřídele. Svou funkcí zabezpečují těsné oddělení dvou prostředí stejného nebo různého charakteru s malým tlakovým spádem.
Stupeň utěsnění hřídelovým těsněním závisí na provozních podmínkách těsněné součásti a požadavcích na životnost těsnění.
Na rozdíl od ostatních typů těsnění (výplňová, manžety, O-kroužky) dosedají gufera na hřídel pouze těsnícím břitem, tj. úzkou plochou, přičemž nízký přítlak těsnící hrany zabezpečuje dlouhou životnost s minimálním třením a vývinem tepla.
Při výběru hřídelového těsnění nejsou důležité jen rozměry, ale i druh materiálu. Různé typy kaučuku mají různé technické vlastnosti.
Používané materiály:
- NBR – nitrilová pryž (-40°C do 110°C, krátkodobě do 130°C)
- MVQ – silikonová pryž (-50°C do 150°C)
- FPM (viton) – fluorkaučuková pryž (-20°C do +200°C)
- ACM – akrylátová pryž (-10°C až 130°C)
Typy těsnění:
- G - Gufero s jedním těsnícím břitem
- GP - Gufero s jedním těsnícím břitem a prachovkou
- GP2 - Gufero s jedním těsnícím břitem a dvěma prachovkami
- CD - Gufero bez pružiny
- DUO - Gufero s dvěma těsnícími břity - Provedení vhodné pro použití v agregátech, kde je nutné oddělit dvě kapalná média (těsnění dvou médií, separace)
- DL - levotočivé žebrování těsnící plochy
- DP - pravotočivé žebrování těsnící plochy (podporuje těsnící účinek a zvyšuje funkční bezpečnost při ztížených provozních podmínkách, především v agregátech automobilů, směr žebrování je přizpůsoben směru otáčení hřídele)
- DS - oboustranná hydrodynamická úprava těsnící plochy
- V - vlnová úprava vnější plochy (pro usnadnění montáže a více toleruje nedostatky uložení)
- AV - vlnová úprava částečně pogumované vnější plochy
- AY - tlakové provedení pod stálým tlakem (max. 1 MPa)
- SEVANIT - provedení bez výztužného kroužku (použití v těžkém strojírenství)
Podrobnosti si můžete prohlédnout / stáhnout zde: